Vyberte stránku

Korona virus – CoVid 19. Zatímco novináři mají žně, ekonomika naší malé země pomalu utichá a to není dobře. Nastavená opatření se mi zdají chytrá, velmi tvrdá, ale chytrá. 

Díky nim se zdá, že virus zpomaluje a postup populací bude mírnější. Já ale nejsem virolog. Nejsem ani odborník na ekonomiku a jedinou ekonomickou stránku, kterou nyní řeším, je ta naše.

Já a Lukáš jsme tvůrci a naší obživou je handmade. Náš obor je dětské oblečení z BIO bavlny v nádherných designech, protože já jsem opravdový milovník vzorů a práce s nimi mě dělá štastnou. 

Neprodáváme na Fleru. Nejezdíme na žádné trhy ani markety. A to je pro nás dobře, protože uzavření akcí a zrušení marketů může být pro mnohé z Vás bolestné a možná i likvidační.

Nebudu malovat čerta na zeď. Neměla jsem v plánu psát nekrolog potápějícím se lodím.

Ráda bych naopak povzbudila a pomohla Vám nalézt i něco pozitivního na této situaci a třeba Vám pomohla napnout znovu plachty Vašeho podnikání novou myšlenkou, kterou jste dosud nezvážili.

Jdeme na to?

Karanténa a krize

Je to 10 nebo možná 12 dní…

Nelenila jsem a zjišťovala jsem situaci u dalších tvůrců a oborů. Jak jsou na tom. Co se děje. Jak vypadají jejich tržby a zda se obchod hýbe či nikoliv.

Od mnohých jsem dostala zajímavé odpovědi a data. Mnozí mi ale také vůbec nepomohli, protože jejich bussines nebyl funkční ani před krizí.

U spousty oborů hlásíte, že stojíte. Že se prodeje den ze dne umlčely, lidé přestali nakupovat, nevyrábíte a neprodáváte.

 

Postiženi jsou hlavně:

– šperkaři

– keramika

– doplňky do bytu

– kosmetika (z části)

– dekorace

– šití (z části, ale není pravidlem)

– cukráři  (opět z části)

– drobné rukodělné práce (drátkování, malba atd…)

 

Může se zdát, že to je konec. Že lidi všechny peníze utratili za toaleťák a mouku v Penny. Že se bojí nakupovat cokoliv kromě roušek. Ale není to tak.

Například naše příjmy se nezastavily, ale prudce vzrostly a naopak jsme opět zdojnásobili obrat oproti minulému měsíci, který byl už tak pro nás velmi dobrý.

Také nám podobná značka, ale zaměřena na dětské doplňky nestojí a pracuje. Možná ne naprosto ze 100 % na svých zakázkách, ale minimálně na 80 % jede.

Co tedy dělat? Jak se k tomu postavit? Co s touhle situací? Je potřeba urychleně zapínat reklamy? Vymýšlet krizové scénáře nebo urychleně změnit obor či sortiment?

Je nutné přeorientovat se na nový výrobek? Je to vůbec možné a přinese to něco?

Krizový scénář –  máte?

Bylo by bláhové myslet si, že není na místě vytvořit pro Báš bussines krizový scénář. Bylo by opravdu divné, kdybychom tuhle situaci ignorovali a mysleli si, že to samo nějak přejde. Nebo složili ruce do klína a vyčkávali.

My to neudělali a proto jsem se nezastavili a stále pracujeme. Nestojíme. Nečekáme, až se to spraví. Až Babiš řekne, tak, teď můžete všichni zase pohodlně nakupovat a utrácet svoje peníze.

Protože ŠiBaBi je naše dítě, naše čtvrté miminko, které jsme vypiplali, pak ztratili a pak znovu našli a znovu vypiplali, nechceme o něj přijít. Máme to rádi. A tak jsme se téhle situaci nelekli… (kecám, měli jsme až v gatích!)

Jenže strach je strach a někdy umí věci. Bála jsem se samosebou jako se bojíte vy. Že nevyděláme na nájem, že nebude na jídlo. Že budeme muset hledat práci a já zůstanu doma s dětmi sama a za chvilku si neoholím ani nohy a budu chodit zase s mastnou hlavou, protože nestihnu jít ani do sprchy. To se prostě se třemi dětmi v prďouskovém věku nastane.

Ale nejvíc jsem se bála toho, že přijdu o svoji lásku. O šití, o designy, které jsou moje jediná droga a moje odreagování. Nic by mi nezbylo. Neměla bych jediný koníček a možnost upustit páru.

Proto jsme si už při prvních náznacích, že se něco děje, sedli společně s Lukym nad totálně Legem zaskládaný stůl a přes řev třetího potomka a neustálé požadavky dvou dalších, jsme začali plánovat co a jak.

 

Náš krizový plán zahrnoval například:

– Požádání o odklad uhrazení nájemného na bytě.

– Požádání o odklad splátek dluhů.

– Vyplnění a zaslání daňových přinání, aby přeplatky přišly co nejdříve na účet.

– Požádání o zvýšení limitu na Twistu, které je občas skvělým pomocníkem.

– V případě nouze požádání o půjčku u naší banky

 

V podnikání jsme dále prodiskutovali možnosti a shodli jsme se na těchto opatřeních a škrtech:

– Odložení nákupu nového stroje.

– Odložení inovace a nákupu dražších a lépe vypadajících cedulek s naším logem.

– Zastavení nepotřebných reklam běžících na Instagramu a Facebooku (ty efektivní jsme naopak posílili).

Další investice jsme neplánovali a proto nebylo co omezovat. Držíme náš bussines dost štíhlý už od začátku a na blbosti si nepotrpíme. 

Před námi byl důlěžitý Draft nové kolekce a otevření objednávek pro zákazníky z jarních motivů. Měli jsme z toho pěkně nahnáno, protože nikdo z nás nevěděl, jak se lidé pátý den karantény zachovají . Zda budou mít nákupní chutě a zda přijdou utratit nějakou tu korunu k nám.

Plán A byl velmi optimistický a počítal s výše popsanými „bussines omezeními. Plán B byl pesimistický a počítal i se zavedením výše uvedných bodů (půjčky, výběr z Twista, odložení nájmu atd…).

Co dělat, když už stojím?

Nám se to nestalo. Ale co není, může být. Proto bych jako nejdůležitější bych v takové chvíli viděla okamžité zasednutí ke „krizovému plánu B“ a zavedení do praxe všechny omezení, které můžete na svém bussinese udělat.

 

OSEKAT:

– STOP inovacím a investicím.

– Pokud máte rozjednány spolupráce a někomu jste něco slíbili zdarma, omluvte se s tím, že budete dál pokračovat, jakmile se situace zlepší.

– Začněte hledat peníze uvnitř Vašeho bussinesu. Co nepotřebujete a živíte. Například různé předplatné, programy, vzdělávání, které nepoužíváte.

– Pokud máte nějaké materiály na cestě od dodavatele a ještě nejsou uhrazeny, zdvořile požádejte o odklad platby (vždy chraňte svůj zadek a pozor na dobré vztahy s důležitými kontakty).

– Nenakupujte další materiály.

– Nevymýšlejte hovadiny a novinky. Je potřeba soustředit se na to, co vám vždy fungovalo, osekat náklady a začít být maximálně efektivní.

– Osekejte prémiové služby u Vašeho e-shopu, pokud nejsou vyloženě nutná k dobrému prodeji. Tam můžete ušetřit spoustu korun.

 

A pojďte se podívat také na to, co by vám mohlo hodně pomoci a na co jste třeba nemysleli nebo Vás nenapadlo.

 

ZKUSIT:

– Projděte si nejprodávanější produkty za poslední rok a držte se TOP selleru, nebo zařaďte opět nejoblíbenější produkt do prodeje (pokud to jde).

– Udělejte předobjednávky. Pozor na dobrou proinformovanost zákazníků o podmínkách. Díky tomu nebudete muset nic dělat dopředu s nejistým výsledkem.

– Zapněte efektivní reklamy nastavené přímo k získání konverze na Instagramu a na Facebooku. Nechte si poradit, jak na to a nevyhazujte peníze oknem zbůhdarma.

– Zkuste se podívat na Váš sortiment očima zákazníka a zjistit, kterou skupinu lidí momentálně oslovujete. Pokud to budou lidé, kteří mohou být víceméně hodně ekonomicky zasažení právě krizí okolo Covid – 19, zkuste vymyslet verzi produktu pro trh buď níže nebo výše. Podle toho, který segment potřebujete více zasáhnout.

– Spojte se s dalšími tvůrci a požádejte o podporu buď sdílením nebo zmínkou o Vašem bussinese.

– Zkuste se podívat a svůj sortiment jinak a zkuste hledat pro svoje produkty využití i pro lidi, kteří se momentálně bojí nákupů a nakupují jen potřebné věci.

 

Co jsou potřebné věci? Například roušky. Mnoho z Vás, tvůrců a designérů šije roušky. Mnozí z Vás rouškami nahradili dočasně svoje produkty. Jiní – jako my – šijí roušky protože můžou a mají čas. Pokud Vaše produkty nejdou a máte možnost, roušky šijte. Ale nechte se ohodnotit a prodávejte je adekvátně Vaší práci a vynaloženému úsilí.

V dalších oborech se dá nalézt také spousta potřebných věcí, na které se dá dočasně přeorientovat. Například výrobci z kůže mohou vymýšlet štíty na ochranu obličeje, kapsičky nebo torny na roušky. Jak výrobce kosmetiky můžete nabídnout desinfekční mýdla nebo desinfekce na ruce. Záleží na tom, co umíte a co je Váš obor.

Ano, může být velmi težké najít odbyt pro dekorace (macrame, pletené dekorace, háčkované koše) a další. Zkuste to brát jako výzvu a naučit se díky nulovým prodejům a nemožnosti pořádat osobní setkání, pořádat workshopy online.

Můžete například prodávat online návody na háčkované panenky. Nebo online videa , tutoriály, pdf návody, střihy…

Je toho hodně. Jen to chce nezastavit se a nesklopit strachem zrak. Nemyslet si, že se to samo uklidní. Že to za pár dní přejde a bude to jako dřív.

 

Mluvte se zákazníky…Informujte je

A nakonec článku. Dám Vám jednu radu, která je podle mého nad zlato.

Mluvte o tom se zákazníky. Nebojte se. Nestyďte se. Není to trapné. Není to ani tabu. Nebudete za chudáka ani za žebrala… Prostě s nimi mluvte. Otevřeně popište, v jaké situaci se nacházíte a co se může udát, když se z toho nedostanete. Co se může stát, když za Vámi nebudou Vaši zákazníci stát.

A požádejte o pomoc. Stejně jako lidé žádají Vás a natahují ruku o roušku zdarma. I vy požádejte o pomoc.

Poproste o sdílení, o srdíčko k příspěvku, o označení. Nebuďte hrubí, plačtiví, ale věcní. Nikdo se na Vás nebude zlobit. Právě naopak. Za upřímnost lidé lidi milují a nosí je na rukou. A pomáhají si.

Ukažte, že jste člověk a ne jen „My“ podivná existence v pozadí načančaného e-shopu.

Nebojte se sdílet to ve stories, říct to lidem v postech.

Jsme s Vámi

Helena a Luky

Pin It on Pinterest